Akademide Etik Sempozyumu
Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü ve Hacettepe Üniversitesi İşletmecilik Meslek Etiği Uygulama ve Araştırma Merkezi işbirliği ile 22 Aralık 2022 tarihinde Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Tuğrul Çubukçu Salonunda "Akademide Etik" başlıklı sempozyum gerçekleştirilecektir.
İşletmecilik Meslek Etiği Araştırma ve Uygulama Merkezi
Etik İş İşte Etik Sempozyumu
TOSYÖV (Türkiye Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler, Serbest Meslek Mensupları ve Yöneticiler Vakfı), TÜRMOB (Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği) ve Hacettepe Üniversitesi İşletmecilik Meslek Etiği Uygulama ve Araştırma Merkezi (HÜEM) işbirliğinde EBEN Türkiye Avrupa İş Ahlakı Örgütü İş Etiği Projesi kapsamında Ankara' da düzenlenen "Etik İş İşte Etik" sempozyumuna ilişkin bilgi ve içeriklere, sayfamızın etkinlikler menüsünden ulaşabilirsiniz.
Yönetmelik

Hacettepe Üniversitesi İşletmecilik Meslek Etiği

Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği

 

Kuruluş

Madde 1 — 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 3/j ve 7/d-2’nci maddeleri uyarınca ve Hacettepe Üniversitesi Senatosunun 5/11/1999 tarih ve 99/118 sayılı Kararı ile önerilen "Hacettepe Üniversitesi İşletmecilik Meslek Etiği Uygulama ve Araştırma Merkezi" kurulması Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 4/12/2000 tarih ve 2612-27862 sayılı yazıları ile uygun görülmüştür.

Kapsam

Madde 2 — Bu Yönetmelik, "Hacettepe Üniversitesi İşletmecilik Meslek Etiği Uygulama ve Araştırma Merkezi" nin amaçlarını, organlarını, yönetim yapısını, kadrolarını ve Merkezin çalışmaları ile ilgili mali hükümleri kapsamaktadır.

Amaç

Madde 3 — Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümünün ve diğer fakülte, yüksekokul ve bölümlerin ilgili anabilim dalları işbirliği ile işletmecilik meslek etiği disiplininin gelişmiş dünya ülkelerinde izlenen biçimiyle Türkiye’de de etkili bir şekilde yaygınlaşmasına katkıda bulunmak, bu amaçla üniversiteler de dahil olmak üzere özel ve tüzel kurum ve kuruluşların ihtiyaç duydukları etik ile ilgili çalışmalar, araştırmalar ve dokümantasyon faaliyetlerinin yürütülmesini üstlenecek bir organizasyon oluşturmak ve bu genel amaç doğrultusunda Avrupa İşletmecilik Etiği Ağı (European Business Ethics Network – EBEN)’ nın Türkiye' deki devamını oluşturan kurucu üyesi olma hedeflenerek, diğer işlevleri yanında, EBEN bünyesinde ülkemizin de temsil edilmesini ve katkılarda bulunmasını sağlamak amacıyla kurulan Merkezin, EBEN’ nin; Organizasyon yönetiminde ahlaki duyarlılığı sağlamak, Avrupa ülkelerinde ulusal çerçevedeki etik sorunların tartışılmasını teşvik etmek üzere toplantı, araştırma gibi faaliyetlerin yürütülmesini sağlamak ve bu amaçları evrensel düzeyde de yaygınlaşmasını temin etmek amaçları yönündeki başlıca faaliyet alanları aşağıda gösterilmiştir. a) İlgi alanına giren konularda araştırma, inceleme ve yayın yapmak, bu nitelikteki çalışmaları desteklemek, b) İşletmecilik meslek etiği yaklaşımlarının ekonomi, kamu yönetimi, maliye, felsefe, sosyoloji, psikoloji, tıp, hukuk, gazetecilik vb. alanlarla bütünleşik yeni bir disiplinler arası yaklaşımın oluşturulmasına katkıda bulunmak, c) İşletmecilik meslek etiği konularında ulusal ve uluslararası düzeyde seminer, konferans, kongre, sempozyum gibi çeşitli bilimsel toplantılar, eğitim programları düzenlemek, d) İşletmecilik meslek etiği konularında, yurtiçi ve yurtdışında ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak, e) Ulusal ve uluslararası kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarının ihtiyaç duydukları inceleme ve araştırmaları yapmak; bu konuda eğitim ve danışmanlık hizmetleri vermek, f) Ülkemizde işletmecilik meslek etiği ilkelerinin oluşumuna bilimsel katkıda bulunmak, g) Merkez Yönetim Kurulunun kararlaştıracağı diğer faaliyetlerde bulunmaktır.

Organlar

Madde 4 — Merkezin organları; a) Merkez Müdürü, b) Merkez Yönetim Kurulu, c) Merkez Birim Başkanlıklarıdır.

Merkez Müdürü

Madde 5 — a) Atanması: Merkez Müdürü, Merkezi oluşturan birimlerde konu ile ilgili çalışmalarıyla tanınan öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından 3 yıl için atanır. Süresi biten müdür yeniden atanabilir. Merkez müdürünün kendisine çalışmalarında yardımcı olmak üzere, Merkezi oluşturan birimlerde görevli, öğretim elemanları arasından 3 yıl için atayacağı bir yardımcısı bulunur. Müdür gerektiğinde yardımcısını değiştirebilir. b) Görev, Yetki ve Sorumlulukları: Merkez Müdürü, Merkezin amaçları doğrultusundaki çalışmaların düzenli bir şekilde yürütülmesinden, Merkezin bütün etkinliklerinin gözetim ve denetiminin yapılmasından ve sonuçlarının alınmasından Rektöre karşı birinci derecede sorumludur. Merkezi temsil eden Müdür, Merkez Yönetim Kuruluna başkanlık eder. Merkez çalışmalarının düzenli ve etkin bir biçimde yürütülmesi ve denetimi ile ilgili gerekli önlemleri alır. Merkez çalışmalarının gerektirdiği görevlendirmeleri yapar. Her öğretim yılı sonunda ve istendiğinde, Merkezin genel durumu ve işleyişi hakkındaki raporunu Merkez Yönetim Kurulunun görüşünü aldıktan sonra Rektöre sunar. Müdür görevinden ayrılacağı hallerde yardımcısını vekil bırakır. Merkez Müdürünün görevi sona erdiğinde yardımcısının da görevi sona erer.

Merkez Yönetim Kurulu

Madde 6 — a) Kuruluş ve İşleyişi: Yönetim Kurulu, Müdürün başkanlığında Merkez Müdür Yardımcısı ve Merkez Birim Başkanlarından oluşur. Yönetim Kurulu Merkezin eğitim, öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetleri ve bu faaliyetler ile ilgili esasları kararlaştırır. Yönetim Kurulu gerekli gördüğü hallerde konuyla ilgili geçici çalışma grupları kurabilir ve bunların görevlerini düzenler. Yönetim Kurulu yılda en az 4 kez ve gerektiğinde Merkez Müdürünün çağrısı üzerine toplanır. b) Görevleri: Merkez Yönetim Kurulu Merkezin yönetimi ile ilgili konularda aşağıdaki görevleri yapar; 1) Merkezin çalışmalarıyla ilgili plan ve programların hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlar. 2) Merkezin yatırım, plan ve bütçe tasarısını hazırlar, onaylanmak üzere Rektöre sunar. 3) Merkez elemanlarının uygulama, araştırma ve yayım konularındaki isteklerini değerlendirip önerilerde bulunur. 4. Merkez Müdürünün, Merkezin yönetimi ile ilgili getireceği bütün işlerde karar alır. 5) 2547 sayılı Yasa ile verilen diğer görevleri yapar. Merkez Yönetim Kurulunun kararları oy çokluğu ile alınır. Eşitlik durumunda Merkez Müdürünün oyu belirleyicidir.

Merkez Birim Başkanlıkları

Madde 7 — Merkezin faaliyetleri bünyesinde bir başkan ve birimin ilgi ve faaliyet alanı ile ilgili ihtiyaç duyulan uzmanlardan oluşan Araştırma ve Yayın, Eğitim ve Danışmanlık ile Dış İlişkilerden müteşekkil üç ayrı birim tarafından yürütülür. Merkez Birim Başkanları; Merkez Müdürünün önereceği Merkezin faaliyet alanı ile ilgili birimlerin öğretim üyeleri arasından, Rektör tarafından üç yıl için atanır.

Merkez Birim Başkanlıklarının Görevleri

Madde 8 — Merkez Yönetim Kurulunun kararları yönünde ve Merkez Müdürünün koordinatörlüğünde Merkez Birim Başkanlıklarının görevleri aşağıda gösterilmiştir. a) Araştırma ve Yayın Birimi: Merkezin akademik nitelikli faaliyetleri kapsamında işletme etiği, meslek etiği, çalışma etiği, üretim, süreç ve kalite denetim etiği, mesleki deontoloji, teleoloji, işletmelerin toplumsal sorumlulukları, rekabet etiği, kaynak kullanım etiği, etik değer, standart ve kodlar, etik davranışın hukuksal kaynakları ve dayanakları vb. alanlarda araştırma, inceleme, dokümantasyon ve sürekli değerlendirmeler yapar, yapılmasını sağlar veya teşvik eder. Bu bağlamda ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların işbirliği ile yürütülen araştırma faaliyetleri ile araştırma sonuçlarını yaygınlaştırma ve tartışma amacına yönelik ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel toplantı, seminer, konferans, sempozyum türündeki akademik faaliyetleri planlar ve "Dış İlişkiler Birimi" ile koordinasyon sağlayarak bu faaliyetleri düzenleyerek gerçekleştirir. Ayrıca yapılan araştırma ve incelemeleri duyurmaya yönelik süreli ve süresiz yayın faaliyetlerinde bulunur. b) Eğitim ve Danışmanlık Birimi: Merkezin faaliyet alanına giren konularda, yasal sınırlamalar dahilinde her türden formel ve enformel eğitim, öğretim ve danışmanlık hizmetlerini verir. c) Dış İlişkiler Birimi: Merkez bünyesindeki diğer birim Başkanlıklarınca üstlenilen görevlerin gerçekleştirilmesi ve uygulamaya geçilmesi amacıyla Merkez dışındaki yerel, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla işbirliği ortamını hazırlar, yapılacak faaliyetler için gerektiğinde finansman ve sponsorluk sağlar, gerek Merkez ve gerekse merkezin faaliyet alanına giren konularda Üniversitemizi ulusal ve uluslararası boyutta temsil edilmesini sağlar.

Kadrolar

Madde 9 — Merkezin akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 13 üncü maddesine göre Rektör tarafından görevlendirilecek elemanlar ile karşılanır.

Yürürlük

Madde 10 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 11 — Bu Yönetmelik hükümlerini Hacettepe Üniversitesi Rektörü yürütür.